Historia PKL |
|
193524 lipcaPowstaje spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Jej największymi udziałowcami były Polskie Koleje Państwowe i Stocznia Gdańska. Pomysłodawcą i motorem budowy kolei był Aleksander Bobkowski – w owych czasach będący dyrektorem Polskich Kolei Państwowych, prezesem Polskiego Związku Narciarskiego i przede wszystkim Ministrem Komunikacji
|
|
19351 sierpniaPoczątek budowy kolejki na Kasprowy Wierch. Budowa trwała zaledwie 227 dni |
|
193626 lutegoPierwszy kurs kolejki na dolnym odcinku z Kuźnic do Myślenickich Turni |
|
193615 marcaPierwszy wagonik kolejki wjeżdża na szczyt Kasprowego Wierchu. Oficjalny dzień rozpoczęcia działalności PKL na rzecz turystów i narciarzy i pierwszej w Polsce kolei górskiej |
|
19368 lipcaPrezydent Ignacy Mościcki i jego żona Maria zaraz po zakończeniu budowy odwiedzili kolej linową Kasprowy Wierch. Doświadczyłem nadzwyczajnych wzruszeń – napisał Ignacy Mościcki w księdze pamiątkowej na szczycie Kasprowego Wierchu |
|
193710 wrześniaNa fali tego entuzjazmu, po sukcesie technicznym, organizacyjnym i finansowym kolei linowej na Kasprowy Wiech, działacze Ligi Popierania Turystyki z Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji 10 września 1936 r utworzyły spółkę z o.o. „Kolej Górska w Krynicy”, która podjęła się zrealizowania wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową |
|
19378 grudniaUruchomienie pierwszej w Polsce kolei linowo-terenowej, prowadzącej na Górę Parkową w Krynicy. Zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki |
|
19371 lipcaLiga Popierania Turystyki podjęła starania o uzyskanie koncesji na budowę kolejki na zakopiańską Gubałówkę |
|
193820 grudniaRuszyła kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę. Budowę zakończono po 168 dniach |
|
1938Już po pierwszym sezonie budowniczowie i eksploatatorzy kolei na Kasprowy Wierch wiedzieli, że inwestycja jest w 100 procentach trafiona. Pewnym problemem było zatrzymanie narciarza w rejonie Kasprowego. Pomysłem na to było wybudowanie wyciągu, który by pozwalał w większym stopniu korzystać z uroków narciarskich w kotłach Kasprowego. Na miejsce pierwszego z nich wybrano Kocioł Gąsienicowy. Urządzenie składało się z dwu par 16-osobowych sań, umocowanych na jednej linie, napędzanej silnikiem elektrycznym . Jedne sanie z narciarzami wyjeżdżały do góry, podczas gdy drugie, zwykle puste, wędrowały na dół. Wyciąg miał 300 metrów długości i pokonywał różnice wzniesień 125 m przy dochodzącym do 70 stopni nachyleniu stoku. Dostarczał sporo emocji, ale był zupełnie bezpieczny, w dodatku kierowany był przez pracownika |
|
19391 wrześniaW okresie II wojny światowej kolej linowa na Kasprowy była zarządzana przez oddział niemieckiego Ostbahnu w Krakowie natomiast koleje linowo-terenowe na Gubałówkę i Górę Parkową przeszły pod zarząd służb miejskich Tablica orła wykutego w miedzi - przez cały okres wojny znajdował się na ścianie stacji górnej Kasprowego Wierchu i jest tam do dzisiaj |
|
19451 lipcaPierwszy kurs pasażerski na szczyt Kasprowego Wierchu w wyzwolonej Polsce |
|
19622 marcaOddanie do eksploatacji kolei z krzesełkami jednoosobowymi w Kotle Gąsienicowym na Kasprowym Wierchu. Zastąpiła ona dawny wyciąg saniowy. Po 31 sezonach zimowych jednoosobowa kolej krzesełkowa została zastąpiona komfortową czteroosobową koleją |
|
196814 grudniaUruchomiona została kolej z krzesełkami dwuosobowymi w Kotle Goryczkowym Kasprowego Wierchu, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego. Długość kolei - 1624,5 m, różnica wysokości - 602 m, zdolność przewozowa 730 os./h |
|
19774 lutegoRuszyła kolej linowa Butorowy Wierch, Przez kilka pierwszych sezonów zimowych po uruchomieniu kolei stok Butorowego Wierchu był najpopularniejszym miejscem narciarskim Zakopanego i był wykorzystywany przez narciarzy o średnim stopniu zaawansowania. Trasa miała ok. 1600 m długości, przy 277 m różnicy wysokości |
|
1977Obecnie w sezonie letnim: turyści wjeżdżają na Gubałówkę, a następnie mogą wybrać się na niemęczący spacer na Butorowy, po drodze podziwiając piękne widoki panoramy tatrzańskiej. 15-minutowy zjazd koleją dostarcza niezapomnianych widoków na Tatry Zachodnie |
|
1991Prawdziwym przełomem w historii Szczawnicy stało się wybudowanie kolei krzesełkowej na wzgórze Palenica (722 m n.p.m.). Kolej początkowo składała się ze 126 dwuosobowych krzesełek, narciarze mieli do dyspozycji dwie trasy zjazdowe ze szczytu. Inwestycja okazała się prawdziwym hitem |
|
199121 wrześniaOficjalne otwarcie kolei linowej Palenica w Szczawnicy |
|
19941 czerwcaUruchomienie pierwszej w Polsce zjeżdżalni grawitacyjno-wózkowej na Gubałówce |
|
19991 czerwcaRusza druga w Polsce zjeżdżalnia grawitacyjno-wózkowa na Palenicy w Szczawnicy |
|
2000W 2000 roku rozpoczęto budowę nowej kolei Gąsienicowa, która wywozi obecnie narciarzy przy pomocy czteroosobowych krzesełek, zwiększając przepustowość do 2400 osób na godzinę
|
|
200018 grudniaOddanie do użytku czteroosobowej kolei linowo-krzesełkowej na Hali Gąsienicowej, która pomimo bardzo trudnych warunków górskich oraz powstawania na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego została wybudowana w zaledwie 202 dni
|
|
2001Przebudowa kolei linowo-terenowej Gubałówka. Dokonano kompleksowej wymiany całej technologii. Po 112 dniach budowy ruszyła nowa kolej, jedna z kilku najnowocześniejszych kolei na świecie, uzyskując prawie dwukrotnie większą zdolność przewozową - do 2000 osób na godzinę |
|
200115 grudniaRoku uruchomiono nową kolej na Gubałówkę, o nowoczesnym wyglądzie, a pod względem technicznym – jedną z najlepszych na świecie |
|
2003Po zaledwie siedmiu miesiącach budowy powstała kolej linowo-terenowa na Górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim, której żółte wagoniki (dawniej wykorzystywane na zakopiańskiej Gubałówce) mieszczą jednorazowo do 115 osób i mogą wywieźć na górę 1100 osób na godzinę |
|
200414 lutegoUruchomienie nowego ośrodka turystyczno-narciarskiego na górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Oddano do użytku kolej linowo-terenową, wybudowano od podstaw dwie stacje kolei, trasę narciarską z infrastrukturą zaśnieżania i oświetlenia trasy |
|
2005Modernizacja kolei krzesełkowej na Palenicę w Szczawnicy |
|
200621 styczniaOddano do użytku w pełni nowoczesną, czteroosobową kolej krzesełkową na Palenicę w Szczawnicy, która jest elementem całego kompleksu narciarskiego, turystycznego i rekreacyjnego |
|
200624 czerwcaMinister Środowiska wydaje zgodę na modernizację kolei linowej na Kasprowy Wierch pod warunkiem utrzymania w lecie dotychczasowej przepustowości na poziomie ok. 180 osób na godzinę |
|
200715 grudniaZmodernizowana kolejka na Kasprowy Wierch zostaje przekazana do użytku |
|
200818 styczniaUroczystość poświęcenia kolei linowej na Kasprowy Wierch, w której uczestniczył prezydent Lech Kaczyński z małżonką. Poświęcenia dokonał kardynał Stanisław Dziwisz |
|
2010Ośrodek turystyczno-narciarski Mosorny Groń w Zawoi, położony u podnóża Babiej Góry, zostaje włączony do oferty PKL |
|
201018 grudniaRozpoczęcie pierwszego sezonu narciarskiego w ramach Polskich Kolei Linowych |
|
2013Ośrodek Jaworzyna Krynicka, największa stacja narciarska w Beskidzie Sądeckim oraz jedna z największych stacji w Polsce zostaje włączony do oferty PKL |
|
20201 wrześniaWrzesień 2020 - rusza przebudowa ośrodka w Krynicy-Zdroju na Górze Parkowej. Plan inwestycji zakłada modernizację stacji górnej, dolnej oraz odrestaurowanie zabytkowych wagonów kolei. |
|
2021Czerwiec 2021 – Polskie Koleje Linowe przy współpracy z władzami Zakopanego i Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym udostępniły dla turystów nowy ogólnodostępny szlak pieszy prowadzący na Gubałówkę. |
|
202125 czerwcaPolskie Koleje Linowe wraz z Polskim Funduszem Rozwoju ogłosiły budowę nowego ośrodka turystycznego i kolei widokowej nad zaporą w Solinie |
|
2021Listopad 2021 – zgodnie z prowadzonym programem inwestycyjnym we wszystkich ośrodkach należących do PKL, spółka w Zakopanem rozpoczęła budowę nowej inwestycji – Gwarno pod Gubałówką. |
|
2022Marzec 2022 – montaż gondoli nad zaporą w solińskim ośrodku Grupy PKL. |
|
20221 maja 2022 – uroczyste otwarcie ośrodka na Górze Parkowej w Krynicy-Zdroju. Zmodernizowane zostały budynki stacji dolnej i górnej. Odnowione zostały Restauracja Parkowa i Kawiarnia. Ośrodek zyskał nowy blask. |
|
20221 lipca1 lipca 2022 – ośrodek turystyczny w Solinie zostaje udostępniony dla turystów. |
|
202223 lipca23 lipca 2022 – otwarcie parku tematycznego Tajemnicza Solina, znajdującego się na terenie solińskiego ośrodka. |
|
2022Grudzień 2022 – w ośrodku Grupy PKL na Jaworzynie Krynickiej pojawia się nowoczesna kolej krzesełkowa Jaworzyna Express. |
|
2023Maj 2023 – otwarcie nowej lokalizacji na kulinarnej mapie Zakopanego. Gwarno pod Gubałówką należące do Grupy PKL zostaje udostępnione gościom. |
|
2023Czerwiec 2023 – w solińskim ośrodku turystycznym zostaje zamontowanych 9 dodatkowych gondoli. Od teraz turyści mogą korzystać z 34 wagoników kolei widokowej. |
|
2023Październik 2023 - Grupa PKL ogłosiła program inwestycji narciarskich w ośrodkach PKL Palenica i Jaworzyna Krynicka. Powstaną nowe atrakcje pozwalające na rozwój rodzinnej i wyczynowej oferty zimowej. |
|