Historia PKL

1935

24 lipca

 Powstaje spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Jej największymi udziałowcami były Polskie Koleje Państwowe i Stocznia Gdańska. Pomysłodawcą i motorem budowy kolei był Aleksander Bobkowski – w owych czasach będący dyrektorem Polskich Kolei Państwowych, prezesem Polskiego Związku Narciarskiego i przede wszystkim Ministrem Komunikacji

 

1935

1 sierpnia

Początek budowy kolejki na Kasprowy Wierch. Budowa trwała zaledwie 227 dni

1936

26 lutego

Pierwszy kurs kolejki na dolnym odcinku z Kuźnic do Myślenickich Turni

1936

15 marca

Pierwszy wagonik kolejki wjeżdża na szczyt Kasprowego Wierchu.  Oficjalny dzień rozpoczęcia działalności PKL na rzecz turystów i narciarzy i pierwszej w Polsce kolei górskiej

1936

8 lipca

Prezydent Ignacy Mościcki i jego żona Maria zaraz po zakończeniu budowy odwiedzili kolej linową  Kasprowy Wierch.  Doświadczyłem nadzwyczajnych wzruszeń – napisał Ignacy Mościcki w księdze pamiątkowej na szczycie Kasprowego Wierchu

1937

10 września

Na fali tego entuzjazmu, po sukcesie technicznym, organizacyjnym i finansowym kolei linowej na Kasprowy Wiech, działacze Ligi Popierania Turystyki z Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji 10 września 1936 r utworzyły spółkę z o.o. „Kolej Górska w Krynicy”, która podjęła się zrealizowania wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową

1937

8 grudnia

Uruchomienie pierwszej w Polsce kolei linowo-terenowej, prowadzącej na Górę Parkową w Krynicy. Zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki

1937

1 lipca

 Liga Popierania Turystyki podjęła starania o uzyskanie koncesji na budowę kolejki na zakopiańską Gubałówkę

1938

20 grudnia

 Ruszyła kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę. Budowę  zakończono po 168 dniach

1938

Już po pierwszym sezonie budowniczowie i eksploatatorzy kolei na Kasprowy Wierch wiedzieli, że inwestycja jest w 100 procentach trafiona. Pewnym problemem było zatrzymanie narciarza w rejonie Kasprowego. Pomysłem na to było wybudowanie wyciągu, który by pozwalał w większym stopniu korzystać z uroków narciarskich w kotłach Kasprowego. Na miejsce pierwszego z nich wybrano Kocioł Gąsienicowy. Urządzenie składało się z dwu par 16-osobowych sań, umocowanych na jednej linie, napędzanej silnikiem elektrycznym . Jedne sanie z narciarzami wyjeżdżały do góry, podczas gdy drugie, zwykle puste, wędrowały na dół. Wyciąg miał 300 metrów długości i pokonywał różnice wzniesień 125 m przy dochodzącym do 70 stopni nachyleniu stoku. Dostarczał sporo emocji, ale był zupełnie bezpieczny, w dodatku kierowany był przez pracownika

1939

1 września

W okresie II wojny światowej kolej linowa na Kasprowy była zarządzana przez oddział  niemieckiego Ostbahnu w Krakowie natomiast koleje linowo-terenowe na Gubałówkę i Górę Parkową przeszły pod zarząd służb miejskich

Tablica orła wykutego w miedzi - przez cały okres wojny znajdował się na ścianie stacji górnej Kasprowego Wierchu i jest tam do dzisiaj

1945

1 lipca

Pierwszy kurs pasażerski na szczyt Kasprowego Wierchu w wyzwolonej Polsce

1962

2 marca

Oddanie do eksploatacji kolei z krzesełkami jednoosobowymi w Kotle Gąsienicowym na Kasprowym Wierchu. Zastąpiła ona dawny wyciąg saniowy.

Po 31 sezonach zimowych jednoosobowa kolej krzesełkowa została zastąpiona komfortową czteroosobową koleją

1968

14 grudnia

Uruchomiona została kolej z krzesełkami dwuosobowymi w Kotle Goryczkowym Kasprowego Wierchu, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Długość kolei - 1624,5 m, różnica wysokości - 602 m, zdolność przewozowa 730 os./h

1977

4 lutego

Ruszyła kolej linowa Butorowy Wierch, Przez kilka pierwszych sezonów zimowych po uruchomieniu kolei stok Butorowego Wierchu był najpopularniejszym miejscem narciarskim Zakopanego i był wykorzystywany przez narciarzy o średnim stopniu zaawansowania. Trasa miała ok. 1600 m długości, przy 277 m różnicy wysokości

1977

Obecnie w sezonie letnim: turyści wjeżdżają na Gubałówkę, a następnie mogą wybrać się na niemęczący spacer na Butorowy, po  drodze podziwiając piękne widoki panoramy tatrzańskiej. 15-minutowy zjazd koleją dostarcza niezapomnianych widoków na Tatry Zachodnie

1991

Prawdziwym przełomem w historii Szczawnicy stało się wybudowanie kolei krzesełkowej na wzgórze Palenica (722 m n.p.m.). Kolej początkowo składała się ze 126 dwuosobowych krzesełek, narciarze mieli do dyspozycji dwie trasy zjazdowe ze szczytu. Inwestycja okazała się prawdziwym hitem

1991

21 września

Oficjalne otwarcie kolei linowej Palenica w Szczawnicy

1994

1 czerwca

Uruchomienie pierwszej w Polsce zjeżdżalni grawitacyjno-wózkowej na Gubałówce

1999

1 czerwca

Rusza druga w Polsce zjeżdżalnia grawitacyjno-wózkowa na Palenicy w Szczawnicy

2000

W 2000 roku rozpoczęto budowę nowej kolei Gąsienicowa, która wywozi obecnie narciarzy przy pomocy czteroosobowych krzesełek, zwiększając przepustowość do 2400 osób na godzinę

 

2000

18 grudnia

Oddanie do użytku czteroosobowej kolei linowo-krzesełkowej na Hali Gąsienicowej, która pomimo bardzo trudnych warunków górskich oraz powstawania na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego została wybudowana w zaledwie 202 dni

 

2001

Przebudowa kolei linowo-terenowej Gubałówka. Dokonano kompleksowej wymiany całej technologii. Po 112 dniach budowy ruszyła nowa kolej, jedna z kilku najnowocześniejszych kolei na świecie, uzyskując prawie dwukrotnie większą zdolność przewozową - do 2000 osób na godzinę

2001

15 grudnia

Roku uruchomiono nową kolej na Gubałówkę, o nowoczesnym wyglądzie, a pod względem technicznym – jedną z najlepszych na świecie

2003

Po zaledwie siedmiu miesiącach budowy powstała kolej linowo-terenowa na Górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim, której żółte wagoniki (dawniej wykorzystywane na zakopiańskiej Gubałówce) mieszczą jednorazowo do 115 osób i mogą wywieźć na górę 1100 osób na godzinę

2004

14 lutego

Uruchomienie nowego ośrodka turystyczno-narciarskiego na górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Oddano do użytku kolej linowo-terenową, wybudowano od podstaw dwie stacje kolei, trasę narciarską z infrastrukturą zaśnieżania i oświetlenia trasy

2005

Launch of the T-bar lift on Góra Żar in Międzybrodzie Żywieckie

2005

Launch of T-bar lift in Szafranówka and lighting the ski slopes at Palenica II and Szafranówka in Szczawnica

2005

Modernizacja kolei krzesełkowej na Palenicę w Szczawnicy

2006

21 stycznia

Oddano do użytku w pełni nowoczesną, czteroosobową kolej krzesełkową na Palenicę w Szczawnicy, która jest elementem całego kompleksu narciarskiego, turystycznego i rekreacyjnego

2006

24 czerwca

Minister Środowiska wydaje zgodę na modernizację kolei linowej na Kasprowy Wierch pod warunkiem utrzymania w lecie dotychczasowej przepustowości na poziomie ok. 180 osób na godzinę

2007

15 grudnia

Zmodernizowana kolejka na Kasprowy Wierch zostaje przekazana do użytku 

2008

18 stycznia

Uroczystość poświęcenia kolei linowej na Kasprowy Wierch, w której uczestniczył prezydent Lech Kaczyński z małżonką. Poświęcenia dokonał kardynał Stanisław Dziwisz

2010

Ośrodek turystyczno-narciarski Mosorny Groń w Zawoi, położony u podnóża Babiej Góry, zostaje włączony do oferty PKL

2010

18 grudnia

Rozpoczęcie pierwszego sezonu narciarskiego w ramach Polskich Kolei Linowych

2013

Ośrodek Jaworzyna Krynicka, największa stacja narciarska w Beskidzie Sądeckim oraz jedna z największych stacji w Polsce zostaje włączony do oferty PKL