Regulamin Kasprowy Wierch PKL SA, obowiązuje 1.09.2025
REGULAMIN
Korzystania przez Konsumentów z Ośrodka Turystyczno-Narciarskiego
Kasprowy Wierch
(wersja obowiązująca od dnia 1.09.2025 r.)
§ 1
Postanowienia wstępne
1. Podmiotem zarządzającym zorganizowanym terenem turystyczno-narciarskim jest Polskie Koleje Linowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Zakopanem, przy ul. Bachledy 7 D, wpisana przez Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia, XII Wydział Gospodarczy - KRS, do rejestru przedsiębiorców pod nr KRS 0000429345, o kapitale zakładowym wynoszącym 172 700 000 zł, wpłaconym w całości, NIP 736-17-16-338, REGON 122633430, zwana dalej „PKL S.A.".
2. Niniejszy regulamin, zwany dalej „Regulaminem", określa zasady sprzedaży usług Ośrodka Kasprowy Wierch oraz warunki bezpieczeństwa osób, które z nich korzystają, na obszarze stanowiącym zorganizowany teren turystyczno-narciarski zarządzany przez PKL S.A.
3. Określenia użyte w Regulaminie oznaczają:
3.1. Usługa – świadczenie PKL S.A., obejmujące między innymi: przewóz osób kolejami linowymi w obrębie Kasprowego Wierchu pomiędzy poszczególnymi stacjami Ośrodka Kasprowy Wierch w ustalonych terminach, udostępnienie tras narciarskich, nartostrad i szlaków ski-tourowych w rejonie Kasprowego Wierchu;
3.2. Ustawa – rozumie się przez to ustawę z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1425);
3.3. Regulamin FIS — dokument opracowany przez Międzynarodową Federację Narciarską (FIS – Fédération Internationale de Ski), określający zasady bezpieczeństwa jazdy na nartach i desce snowboardowej, stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu;
3.4. Zorganizowany teren turystyczno-narciarski – rozumie się przez to ogólnie dostępne, odpowiednio naśnieżone, oznaczone i zabezpieczone tereny do uprawiania narciarstwa lub snowboardingu, znajdują się one przy urządzeniach transportu linowego do przewozu osób;
3.5. Ośrodek Kasprowy Wierch – zorganizowany teren turystyczno-narciarski, obejmujący zespół kolei linowych oraz tras narciarskich i ski-tourowych, posiadający adres: Kuźnice 14, 34-500 Zakopane, w skład którego wchodzą:
a) kolej linowa wahadłowa Kasprowy Wierch,
b) kolej krzesełkowa Gąsienicowa,
c) kolej krzesełkowa Goryczkowa,
d) trasa narciarska w Kotle Goryczkowym,
e) trasa narciarska w Kotle Gąsienicowym,
f) szlak narciarski z Hali Gąsienicowej,
g) nartostrada z Hali Goryczkowej,
h) szlaki dla ski-tourowców, wyznaczone wzdłuż Kotła Gąsienicowego i Goryczkowego;
3.6. Trasa narciarska – teren przeznaczony do uprawiania narciarstwa i snowboardingu, posiadający przestrzeń do zjazdu (droga jednokierunkowa), odpowiedni do stopnia trudności trasy i zdolności przewozowej urządzeń transportu linowego i taśmowego do przewozu osób, przy których znajduje się trasa;
3.7. Szlak narciarski ski-tourowy – jednokierunkowa droga przeznaczona wyłącznie dla osób, które uprawiają narciarstwo ski-tourowe, wyznaczona wzdłuż tras narciarskich i nartostrad lub w ich sąsiedztwie;
3.8. Szlak narciarski dwukierunkowy – oznaczona piktogramami lub oznaczeniami słownymi dwukierunkowa droga przeznaczona wyłącznie dla osób, które uprawiają narciarstwo zjazdowe lub ski-tourowe (odcinek z Kuźnic przez Nosalową Przełęcz do dolnej stacji Gąsienicowej);
3.9. Nartostrada – teren przeznaczony do uprawiania narciarstwa zjazdowego i snowboardingu, o szerokości co najmniej 3 m, jednokierunkowa droga służąca do komunikacji pomiędzy dolną stacją kolei Goryczkowa, a Kuźnicami (dolna stacja Kolei Linowej Kasprowy Wierch);
3.10. Kolej linowa wahadłowa - osobowa kolej linowa, napowietrzna, w której pojazdy poruszają się między stacjami ruchem posuwisto-zwrotnym (wahadłowym);
3.11. Kolej linowa krzesełkowa - kolej linowa okrężna, napowietrzna, w której osoby transportowane są na krzesełkach lub kanapach;
3.12. Mapa poglądowa zorganizowanego terenu narciarskiego – oznaczenie graficzne przebiegu, trudności, długości i sposobu oznaczenia udostępnionych do użytku narciarskich tras zjazdowych oraz miejsc udzielania pierwszej pomocy;
3.13. Konsument – osoba fizyczna mająca zdolność do czynności prawnych oraz osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, gdy z treści umowy wynika, że zakup nie posiada dla niej charakteru zawodowego, uwzględniając profil prowadzonej przez nią działalności, zwany również w dalszej części: „Pasażerem”;
3.14. Osoba uprawiająca narciarstwo, narciarstwo ski-tourowe lub snowboarding – osoba fizyczna, która porusza się po śniegu na nartach, ski-tourach lub desce snowboardowej na zorganizowanym terenie narciarskim;
3.15. Tourpass – dokument, który uprawnia do przejazdu koleją Kasprowy Wierch w jedną lub w obie strony i potwierdza zawarcie umowy przewozu bagażu podręcznego. Cena Tourpassu na kolej linową Kasprowy Wierch składa się z następujących elementów:
a) imiennego biletu (zawierającego imię i nazwisko),
b) opłaty za wstęp do Tatrzańskiego Parku Narodowego (z wyłączeniem Tourpassu zakupionego na przejazd koleją w dół),
c) opłaty za miejscówkę,
d) opłaty za priorytet/rezerwację (jeśli występuje),
e) opłaty dodatkowej, np. za bagaż dodatkowy (jeśli występuje).
Podczas zakupu Konsument deklaruje godzinę wjazdu koleją linową, która nie podlega zmianie. Tourpass zakupiony na przejazd w obie strony zawiera informację odnośnie czasu dostępnego dla Konsumenta na górnej stacji pomiędzy jazdami, przez wskazanie w Tourpassie konkretnej godziny zjazdu koleją w dół.
3.16. SKIpass KW – dokument, który uprawnia do wielokrotnego korzystania z przejazdów kolejami krzesełkowymi Gąsienicowa i Goryczkowa oraz jednokrotnego przejazdu koleją linową Kasprowy Wierch na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch. Cena SKIpassu KW składa się z następujących elementów:
a) imiennego biletu narciarskiego (zawierającego imię i nazwisko Konsumenta),
b) opłaty za wstęp do Tatrzańskiego Parku Narodowego,
c) opłaty za miejscówkę (gwarancję jednorazowej rezerwacji miejsca w wagonie kolei linowej na dany dzień i godzinę),
d) opłaty za priorytet/rezerwację (jeśli występuje),
e) opłaty dodatkowej, np. za bagaż dodatkowy (jeśli występuje).
SKIpass KW jest indywidualny. Personalizacja następuje w momencie podania danych osoby korzystającej ze SKIpassu oraz przy pierwszym przejściu przez bramkę z czytnikiem i kamerą;
3.17. SKIpass sezonowy imienny - dokument imienny uprawniający do wielokrotnego korzystania z przejazdów kolejami i wyciągami narciarskimi w danym sezonie narciarskim w ośrodkach wskazanych w Regulaminie korzystania ze SKIpassu sezonowego, dostępnego na stronie internetowej https://www.pkl.pl/kasprowy-wierch/regulaminy.html. Do korzystania ze SKIpassu sezonowego uprawniona jest wyłącznie jedna osoba. Identyfikacja następuje poprzez wykonanie zdjęcia Osobie uprawnionej do SKIpassu sezonowego przy pierwszym przejściu przez bramkę z czytnikiem i kamerą oraz podanie imienia i nazwiska w momencie zakupu (SKIpass sezonowy nie zawiera miejscówki na kolej linową na Kasprowy Wierch); ze SKIpassu sezonowego nie mogą korzystać w szczególności osoby, które korzystają z niego zawodowo i zarobkowo np. trenerzy/instruktorzy narciarscy właściciele i pracownicy szkół narciarskich; wszystkie zasady zakupu i korzystania z SKIpassu sezonowego oraz wyłączenia zawarte są w Regulaminie korzystania ze SKIpassu sezonowego;
3.18. SKIpass TOP– dokument, który uprawnia do wielokrotnego korzystania z kolei krzesełkowych w Kotle Gąsienicowym i Kotle Goryczkowym, bez przejazdu koleją linową Kasprowy Wierch, dostępny w kasach ośrodka. Każdy SKIpass TOP jest indywidualny. Personalizacja następuje przy pierwszym przejściu przez bramkę z czytnikiem i kamerą. Występują 3 ich rodzaje:
a) całodzienny (karta dzienna) – ważny w dniu, na który został zakupiony, podlega zwrotowi zgodnie z dyspozycją § 5 pkt 6;
b) 10 przejazdowy – do wykorzystania do końca sezonu narciarskiego w roku zakupu SKIpassu inie podlega zwrotowi;
c) 4-godzinny - ważny przez 4 godziny od chwili pierwszego użycia w dniu, na który został zakupiony, podlega zwrotowi zgodnie z dyspozycją § 5 pkt 7 niniejszego regulaminu;
3.19. Miejscówka – gwarancja rezerwacji miejsca na wybraną przez Konsumenta i nie podlegającą zmianie godzinę w wagonie kolei linowej Kasprowy Wierch dla osoby, która ma ważny Tourpass lub SKIpass KW lub SKIpass sezonowy lub dla przewodnika tatrzańskiego.
3.20. Niewykorzystana miejscówka – oznacza nieobecność Konsumenta na peronie kolei o danej godzinie w dniu przejazdu albo w okresie wskazanym na Tourpassie czy SKIpassie KW;
3.21. Bilet – dokument, który jest dowodem potwierdzającym uiszczenie opłaty za przejazd koleją linową w jedną lub w dwie strony we wskazanym dniu (podanym na bilecie), ze wskazanym imieniem i nazwiskiem, przy czym, jeśli Konsument zakupi usługę obejmującą przejazd góra-dół, wówczas czas jego ważności (rzeczywistej możliwości skorzystania z niego) wskazywany jest każdorazowo na zakupionym bilecie;
3.22. Bilet łączony – dokument stanowiący dowód potwierdzający uiszczenie opłaty i uprawniający do przejazdu koleją linową Kasprowy Wierch na podstawie Tourpassu lub uprawnienie w formie SKIpassu KW wraz z skorzystaniem z usługi dodatkowej oferowanej przez PKL S.A. lub podmiot z nim współpracujący. Bilety łączone mogą być dostępne w Ośrodku Kasprowy Wierch w ramach stałej oferty lub w wybranym okresie trwania umowy współpracy lub obowiązywania promocji. Dostępne w kanałach sprzedaży PKL S.A. oraz w punktach sprzedaży podmiotów współpracujących. Szczegółowe informacje o dostępności i zasady sprzedaży zawierane są każdorazowo na stronie www.pkl.pl, w Ośrodku Kasprowy Wierch oraz zostają uregulowane w odrębnych regulaminach wybranego biletu łączonego, dostępnych na stronie www.pkl.pl;
3.23. Bilet narciarski – dokument stanowiący dowód potwierdzający uiszczenie opłaty i uprawniający do przejazdu koleją linową Kasprowy Wierch oraz kolejami krzesełkowymi w Ośrodku Kasprowy Wierch w danym dniu i godzinie lub innym okresie (podanym na bilecie);
3.24. Opłata za rezerwację –cena uiszczana przez Konsumenta z tytułu uzyskania przez niego miejscówki w przedsprzedaży (online/biletomaty/siedziba Biura Obsługi Klienta), zapewniająca przejazd o wybranej przez Konsumenta godzinie;
3.25. Opłata za priorytet - cena uiszczana przez Konsumenta w kasie ekspresowej (fast track);
3.26. Kasa ekspresowa (fast track) – punkt sprzedaży biletów w obrębie Biura Obsługi Klienta w Kuźnicach, w którym prowadzona jest sprzedaż Tourpassów i SKIpassów KW z opłatą priorytetową, umożliwiającą Konsumentowi przejazd w najbliższych dostępnych godzinach w dniu dokonania ich zakupu;
3.27. Karta miesięczna – dokument przeznaczony dla osób zatrudnionych przez podmiot, który prowadzi działalność na Kasprowym Wierchu (przedsiębiorcę), uprawniający do 30 (trzydziestu) przejazdów koleją linową Kasprowy Wierch. Dokument jest wydawany dla wymienionej osoby na podstawie dowodu tożsamości, który przedłoży oraz na podstawie zamówienia, które złożył wspomniany przedsiębiorca do PKL S.A. Karta nie zawiera elementów składowych Tourpassu ani SKIpassu KW;
3.28. Wielopunktowa karta przejazdów – dokument przeznaczony dla pracownika firmy zewnętrznej, uprawnia do wielokrotnego przejazdu kolejami Ośrodka Kasprowy Wierch pracowników na podstawie wniosku, który zaakceptował Zarząd PKL S.A. Karta nie zawiera elementów składowych Tourpassu ani SKIpassu KW;
3.29. PKLpass - karta elektroniczna, na której zapisywane są uprawnienia do SKIpassów/ SKIpassów KW/ SKIpassów sezonowych/ SKIpassów TOP/ Tourpassów/ biletów/ Karnetów rowerowych/ kart sportowych, które zakupi Konsument. Karta umożliwia korzystanie z Ośrodków należących do Grupy PKL S.A., z tym, że uprawnienie zamieszczone na PKLpassie uprawnia wyłącznie do korzystania w danym dniu tylko z jednego Ośrodka PKL S.A., z wyjątkiem Karnetu rowerowego i SKIpassu sezonowego, z których konsument może korzystać z dostępnych w ramach oferty wybranych ośrodkach bez ograniczeń w ciągu jednego dnia;
PKLPass występuje w formie:
a) karty bezzwrotnej,
b) karty zwrotnej;
3.30. Kaucja – opłata pobierana przy wydawaniu karty zwrotnej wskazanej w pkt 3.29 lit. b) Regulaminu w wysokości 10,00 zł (słownie: dziesięć złotych, 00/100), zwracana Konsumentowi po zwrocie karty;
3.31. Wypadek – rozumie się przez to nagłe zdarzenie lub zachorowanie, którego następstwem jest naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia osoby przebywającej w obrębie Ośrodka Kasprowy Wierch;
3.32. Ratownik narciarski – osoba, która ukończyła szkolenie w zakresie transportu osób potrzebujących pomocy na zorganizowanych terenach narciarskich, organizowane przez podmiot uprawniony do wykonywania ratownictwa górskiego i spełniającą wymagania określone w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t. j. Dz. U. 2022 poz. 1720 ze zm.) dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu, ratownika medycznego realizujących doskonalenie zawodowe lub ratownika;
3.33. Ratownik górski – osoba, która posiada uprawnienia ratownicze lub instruktorskie w zakresie ratownictwa górskiego oraz specjalistyczną wiedzę z zakresu technik ratownictwa górskiego i topografii obszaru, na którym działa dany podmiot uprawniony do wykonywania ratownictwa górskiego, i spełniającą wymagania określone w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t. j. Dz. U. 2022 poz. 1720 ze zm.) dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu, ratownika medycznego realizujących doskonalenie zawodowe lub ratownika, zatrudnioną lub pełniącą służbę w tym podmiocie lub będącą członkiem tego podmiotu;
3.34. Bagaż podręczny – przedmioty, takie jak wózek dziecięcy, deska snowboardowa, para nart wraz z kijami, a także torby, walizki, plecaki itp., które w cenie SKIpassu KW/ SKIpassu sezonowego/Tourpassu Konsument może przewieźć za pośrednictwem kolei linowych lub krzesełkowych Ośrodka Kasprowy Wierch, pod warunkiem, że:
a) długość, szerokość i wysokość bagażu nie przekraczają łącznie 130 cm (nie dotyczy sprzętu narciarskiego),
b) bagaż nie waży więcej niż 10 kg (nie dotyczy sprzętu narciarskiego),
c) wózek dziecięcy nie waży więcej niż 20 kg;
3.35. Bagaż dodatkowy – wszelkie przedmioty nie zaliczone do bagażu podręcznego lub przekraczające parametry podane w pkt 3.34, podlegające dodatkowej opłacie. PKL S.A. ma prawo odmówić przewiezienia bagażu dodatkowego, jeżeli ze względu na swoją masę lub gabaryty mógłby utrudniać funkcjonowanie kolei linowej lub kolei krzesełkowej lub stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa Konsumenta lub innych osób przebywających w obrębie Ośrodka Kasprowy Wierch;
3.36. Cennik - dokument wskazujący aktualne ceny za poszczególne bilety i/lub inne usługi świadczone przez PKL S.A., które podane są podawane w złotych polskich (PLN) i zawierające podatek VAT w stawce obowiązującej w dniu zakupu danej usługi PKL S.A. Aktualny cennik dostępny jest udostępniany jest w Biurze Obsługi Klienta, kasach automatycznych (biletomatach), kasach Ośrodka, bądź na stronie www.pkl.pl. Ceny biletów i/lub innych usług, dostępne w kanałach sprzedaży zależnie od kanału ich sprzedaży – kasa, sklep internetowy, kasy automatyczne, biletomaty - mogą się od siebie różnić;
3.37. Dokument umożliwiający potwierdzenie tożsamości - dokument urzędowy stwierdzający tożsamość danej osoby: dowód osobisty, paszport, mTożsamość, karta tożsamości, książeczka żeglarska, karta pobytu, polski dokument tożsamości cudzoziemca, dokument „zgoda na pobyt tolerowany”, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca; prawo jazdy, legitymacja szkolna, legitymacja studencka, legitymacja doktoranta, legitymacja ISIC, legitymacja EURO 26, każdy inny zawierający imię i nazwisko oraz zdjęcie; w stosunku do dzieci od 5 do lat 7 w sytuacji braku dokumentu tożsamości dziecka dokument tożsamości okazuje opiekun prawny;
3.38. mTożsamość – funkcjonalność w aplikacji mObywatel dostarczanej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji pozwalająca na okazanie danych jej użytkownika w urządzeniu mobilnym, obejmujących, co najmniej: zdjęcie użytkownika, numer dowodu osobistego, termin ważności dowodu osobistego, organ wydający dowód osobisty, numer PESEL, imiona i nazwisko;
3.39. Osoba upoważniona do kontroli – osoba upoważniona przez PKL S.A. do pozyskania danych osobowych w kasie jak i kontroli tożsamości posiadająca identyfikator ze wskazaniem: zdjęcia identyfikującego, nr legitymacji, imienia, zakresu upoważnienia, okresu ważności, pieczęci i podpisu wystawcy;
3.40. Zwrotomat – urządzenie elektroniczne, umiejscowione na terenie wybranych Ośrodków PKL S.A., umożliwiające Konsumentowi zautomatyzowany zwrot SKIpassów, SKIpassów KW, SKIpassów sezonowych, Tourpassów, biletów, Karnetów rowerowych, kart sportowych, które zakupił Konsument;
3.41. Kasa automatyczna / biletomat / skipassomat - urządzenie elektroniczne, umiejscowione na terenie wybranych Ośrodków PKL S.A., umożliwiające Konsumentowi zautomatyzowany zakup biletów uprawniających do korzystania z urządzeń i atrakcji, zakup SKIpassów oferowanych przez owe Ośrodki PKL S.A. oraz odebranie zakupionych SKipassów poprzez Internetowy System Sprzedaży;
3.42. Pracownik obsługi PKL S.A. – osoba pełniąca czynności mające na celu utrzymanie bezpieczeństwa ruchu urządzeń oraz kontrolowania przestrzegania zapisów Regulaminów obowiązujących w tym Ośrodku
4. Usługi objęte niniejszym Regulaminem, związane są z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi i są świadczone przez PKL S.A. w ustalonej z Konsumentem dacie.
Informacje dla Konsumentów
5. Godziny otwarcia Ośrodka Kasprowy Wierch zależą od sezonu i panujących w danym momencie warunków atmosferycznych. PKL S.A. może zamknąć Ośrodek w szczególności, w razie zaistnienia poniżej wskazanych okoliczności:
a) zagrożenia lawinowego,
b) w przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych utrudniających lub uniemożliwiających prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie kolei oraz korzystanie z Ośrodka Kasprowy Wierch
c) konieczności usunięcia awarii technicznych, a także podczas następczego przygotowania zorganizowanych terenów narciarskich lub ich fragmentów maszynami śnieżnymi, następuje zamknięcie terenu dla ruchu narciarskiego i snowboardowego;
d) organizacji zawodów, treningów, szkoleń itp., PKL S.A. może, na czas ich trwania, okresowo, zamknąć narciarską trasę zjazdową lub jej część.
6. Prowadzenie szkoleń narciarskich, ustawianie na narciarskiej trasie zjazdowej slalomów i wydzielanie części powierzchni trasy, umieszczanie reklam, ulotek lub inna działalność gospodarcza na terenie zorganizowanego terenu narciarskiego jest dozwolona wyłącznie po uzyskaniu pisemnej zgody PKL S.A.
7. Czas, w jakim PKL S.A. świadczy usługi Konsumentowi, zależy od rodzaju zakupionego przez niego Tourpassu lub SKIpassu KW, a także od okresu jego ważności wskazanego w aktualnym Cenniku PKL S.A.
8. Konsument jest zobowiązany do zapoznania się z godzinami otwarcia kolei krzesełkowych przed zakupem SKIpassu KW. Jeśli konsument zakupi SKIpass KW kilkugodzinny, wykraczający poza godziny otwarcia kolei krzesełkowych, pozostała należność za niewykorzystany SKIpass KW nie będzie mu zwracana. Podczas zakupu SKIpassu konsument wybiera godzinę wjazdu Koleją linową, która nie podlega zmianie.
9. Konsument powinien stawić się przy dolnej stacji kolei linowej Kasprowy Wierch celem umożliwienia przeprowadzenia weryfikacji jego tożsamości oraz przysługujących ulg co najmniej 20 minut przed wyznaczoną godziną na Tourpassie/SKIpassie KW/miejscówce w przypadku SKIpassu sezonowego.
10. Konsument zobowiązany jest do samodzielnego okazania wraz z Tourpassem/SKIpassem KW/ SKIpassem sezonowym dokumentu umożlwiającego potwierdzenie tożsamości celem weryfikacji danych osobowych osobie upoważnionej do kontroli przez PKL S.A.
11. Przed zakupem oraz wykorzystaniem SKIpassu KW/ miejscówki (w przypadku posiadania SKIpassu sezonowego) Konsument zobowiązany jest do zapoznania się z informacją w zakresie dostępności i kursowania kolei krzesełkowych w danym dniu. W przypadku, gdy Konsument pomimo zamieszczonych informacji o zamknięciu kolei krzesełkowych w kotle Goryczkowym i Gąsienicowym wjedzie koleją linową na Kasprowy Wierch, przysługuje mu zwrot należności za SKIpass/miejscówkę zgodnie z postanowieniami § 5 Regulaminu, z którego zostanie potrącona cena przejazdu Koleją Linową Kasprowy Wierch w wysokości 45,00 PLN (czterdzieści pięć złotych).
12. Zabrania się Konsumentom odsprzedaży Tourpassów/ SKIpassów KW/ SKIpassów sezonowych/ biletów łączonych lub jakiejkolwiek innej formy dystrybuowania lub przenoszenia własności bądź posiadania biletów, umożliwiających korzystanie z infrastruktury i atrakcji oferowanych przez Ośrodek Kasprowy Wierch.
13. Z uwagi na przepisy obowiązujące na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, na terenie którego mieszczą się koleje linowe i krzesełkowe Ośrodka Kasprowy Wierch, zabrania się przewożenia psów oraz innych zwierząt koleją linową Kasprowy Wierch. Zakaz ten nie dotyczy psów wywożonych w celach służbowych przez policję i ratowników TOPR oraz psów asystującym osobom niepełnosprawnym w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. 2022 poz. 558.), które powinny być wyposażone w uprząż, przy czym nie muszą mieć założonego kagańca oraz nie muszą być prowadzone na smyczy.
14. W przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii Konsumenci przebywający na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch i korzystający z jego usług zobowiązani są do przestrzegania zasad sanitarno-epidemiologicznych wskazanych przez PKL S.A. PKL S.A. zastrzega sobie prawo do wprowadzania określonych obowiązków lub ograniczeń w zakresie funkcjonowania i korzystania przez Konsumentów z Ośrodka Kasprowy Wierch, związanych z koniecznością przestrzegania rekomendowanych lub narzucanych przez odpowiednie organy państwowe lub samorządowe zasad sanitarno-epidemiologicznych oraz dbałością o bezpieczeństwo konsumentów korzystających z Ośrodka Kasprowy Wierch, w zależności od aktualnej sytuacji epidemiologicznej. W szczególności takie działania mogą wynikać z aktualnie obowiązujących przepisów, decyzji administracyjnych nałożonych na PKL S.A. lub innych źródeł prawa, do których stosowania PKL S.A. jest zobowiązany, jak również z innych zaleceń lub z własnej inicjatywy PKL S.A. O wszystkich stosowanych przez PKL S.A. środkach Konsument zostanie poinformowany przed skorzystaniem z usługi. Niestosowanie się do zasad przez Konsumenta stanowi podstawę do odmowy realizacji zakupionej usługi w całości lub w części.
§ 2
Opłaty za Tourpassy i SKIpassy KW
1. PKL S.A. zastrzega, że w przypadku znacznego zainteresowania daną usługą może wprowadzić ograniczenie liczby oraz rodzaju Tourpassów/ SKIpassów KW/ SKIpassów sezonowych/ miejscówek do SKIpassów sezonowych, które dany Konsument może zarezerwować i kupić na określony termin.
2. PKL S.A. zastrzega, że w przypadku wprowadzenia zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii może ograniczać liczbę dostępnych Tourpassów, SKIpassów, oferowanych dla Konsumenta do rezerwacji i zakupu na określony termin, celem zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego.
3. Informacje o dostępnych Tourpassach i SKIpassach KW można uzyskać w kasach Ośrodka Kasprowy Wierch, w siedzibie Biura Obsługi Klienta, biletomatach (kasach automatycznych) oraz na stronie internetowej http://www.pkl.pl.
4. Sprzedaż Tourpassów i SKIpassów KW prowadzona jest w kasach Ośrodka Kasprowy Wierch, w Biurach Obsługi Klienta, w kasach automatycznych (biletomatach), na stronie internetowej, a także za pośrednictwem partnerów B2B na podstawie odrębnych umów.
5. Kasy biletowe w Kuźnicach sprzedają Tourpassy/SKIpassy KW na bieżące przejazdy w kolejności zgłaszania się Konsumentów, wyjątek stanowi kasa ekspresowa (fast track).
6. W przypadku awarii lub przerwy technicznej systemu internetowej rezerwacji i sprzedaży usług PKL S.A., niezależnej od działania PKL S.A., Konsumentom nie przysługuje rekompensata lub zwrot różnicy w cenie, jeżeli Konsument zakupił usługę w innym kanale sprzedaży według obowiązującej w nim ceny (kasy ośrodka, kasy automatyczne, kasa fast track, Biuro Obsługi Klienta).
7. Przy zakupie Tourpassu/ SKIpassu KW niezbędne jest podanie przez Konsumenta jego imienia i nazwiska oraz nr telefonu lub adresu e-mail oraz danych osób, dla których dokonuje on zakupu. Dane w postaci imienia i nazwiska zostaną zamieszczone na Tourpassie/SKIpassie KW i będą podstawą do weryfikacji tożsamości przez osobę uprawnioną ze strony PKL SA. Adres e-mail oraz nr telefonu komórkowego dotyczy tylko Konsumentów pełnoletnich.
8. Dopuszczalna jest zmiana danych osobowych wskazanych w momencie zakupu, zgodnie z § 4 ust. 9 -10 niniejszego Regulaminu.
9. PKL S.A. prowadzi także sprzedaż Tourpassów/ SKIpassów KW dla zorganizowanych grup Konsumentów (liczących co najmniej 10 osób) na podstawie pisemnego zamówienia, dostępnego na stronie www.pkl.pl w zakładce „Grupy” (osobno dla wybranego Ośrodka). PKL S.A. potwierdza zamówienie, podając warunki zapłaty i odbioru Tourpassów lub SKIpassów KW. Płatność za sprzedaż usług dla zorganizowanych grup Konsumentów powinna być dokonana najpóźniej na 5 (pięć) dni roboczych przed terminem rezerwacji danej usługi podanym w treści pisemnego zamówienia. Podczas zakupu Konsument wskazuje dane osobowe Opiekuna/Opiekunów oraz nr telefonu lub e-mail. Dane osobowe Opiekuna zostaną wskazane na każdym zakupionym Tourpassie/ SKIpassie KW PKL S.A. zastrzega sobie prawo do zróżnicowania cen za Tourpassy lub SKIpassy KW dla grup zorganizowanych w stosunku do cen z standardowego cennika, ze względu na występującą opłatę rezerwacyjną w przypadku grup zorganizowanych.
10. PKL S.A. może prowadzić akcje promocyjne dotyczące rezerwacji i sprzedaży wybranych Tourpassów i SKIpassów KW.
11. PKL S.A. nie sprzedaje Tourpassów/ SKIpassów KW/ SKIpassów sezonowych oraz innych usług osobom nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających.
12. Kwestie związane ze SKIpassem sezonowym reguluje odrębny Regulamin.
13. W przypadku organizacji eventów / wydarzeń specjalnych / imprez zorganizowanych itp. na Ośrodkach Grupy PKL S.A., PKL S.A. ma prawo do udostępnienia do sprzedaży biletów / SKIpassów specjalnych. Zakup takiego uprawnienia jest jedynym dokumentem potwierdzającym udział w danym wydarzeniu. Cena zakupu takiego biletu/SKIpassu specjalnego jest zgodna z cennikiem biletów / SKIpassów specjalnych dostępnych w Cenniku. Standardowe bilety / SKIpassy dostępne w stałej ofercie Ośrodka nie obejmują uczestnictwa w evencie, wydarzeniu specjalnym lub imprezie zorganizowanej. Konsument zobowiązany jest dokupić odpowiednie uprawnienie specjalne, aby wziąć udział w takich wydarzeniach.
Zasady odpowiedzialności Konsumenta
14. PKL S.A. zastrzega sobie prawo do zablokowania SKIpassu KW/ SKIpassu Sezonowego / SKIpassu TOP lub Tourpassu, skutkujący uniemożliwieniem skorzystania z niego, gdy Konsument używa go w niezgodny z zapisami Regulaminu, w szczególności:
a) udostępnia w jakikolwiek sposób innym osobom swój SKIpass KW/ SKIpass sezonowy lub Tourpass,
b) korzysta z Tourpassu lub SKIpassu/ SKIpassu sezonowego w cenie ulgowej, nie mając prawa do ulgi (stawek preferencyjnych).
15. Konsument nie może korzystać ze zorganizowanego terenu turystyczno-narciarskiego bez ważnego Tourpassu lub SKIpassu KW/SKIpassu sezonowego.
16. Pracownicy obsługi PKL S.A. sprawdzają zgodność danych osobowych wskazanych na Tourpassie/ SKIpassie KW/ SKipassie sezonowym z danymi osobowymi zawartymi na dokumencie umożliwiającym potwierdzenie tożsamości.
17. W razie stwierdzenia braku Tourpassu/ SKIpassu KW/ SKIpassu sezonowego, pracownik Biura Obsługi Klienta/kasy (kasjer) PKL S.A. pobiera od Konsumenta właściwą należność za przewóz koleją i opłatę dodatkową albo wystawia wezwanie do zapłaty.
18. W razie stwierdzenia braku dokumentu tożsamości (mTożsamości) umożliwiającego potwierdzenie tożsamości Konsumenta lub gdy dane osobowe zawarte na Tourpassie/ SKIpassie KW/SKIpassie sezonowym będą inne niż w okazanym dokumencie tożsamości (mTożsamości), Pracownik Obsługi PKL S.A. odmówi wykonania usługi do czasu okazania właściwego dowodu tożsamości.
19. W razie stwierdzenia braku ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie Konsumenta do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu koleją (wyciągiem), pracownik Biura Obsługi Klienta /kas Ośrodka (kasjer) pobiera właściwą należność za przewóz i opłatę dodatkową do zapłaty w kasie ośrodka lub w Biurze Obsługi Klienta.
20. Pobrana należność za przewóz i opłata dodatkowa, po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej, odpowiadającej kosztom poniesionym przez PKL S.A., podlegają zwrotowi, w przypadku udokumentowania przez Konsumenta, nie później niż w terminie 7 dni od dnia przewozu, uprawnień do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
21. PKL S.A. jest uprawniony do odmowy świadczenia usługi w przypadku braku SKIpassu/ SKIpassu sezonowego/ Tourpassu oraz braku posiadania uprawnienia do korzystania z ulgi.
22. W razie spóźnienia się Konsumenta na zakupioną godzinę odjazdu kolei linowej Kasprowy Wierch, w razie uprzedniego wykupienia przez Konsumenta miejscówki, Konsument może dokonać dopłaty i zakupić nową miejscówkę jedynie na najbliższy dostępny przejazd. Koszt dopłaty podany jest w Cenniku, który obowiązuje na dzień zakupu. Takiej dopłaty Konsument może dokonać tylko w kasie znajdującej się przy dolnej stacji kolei linowej Kasprowy Wierch, pod warunkiem, że bieżąca przepustowość kolei umożliwia przejazd Konsumenta za dopłatą.
23. Pracownik obsługi PKL S.A. może odmówić wstępu albo nakazać opuszczenie terenu Ośrodka osobie, której zachowanie wyraźnie wskazuje, że znajduje się ona w stanie nietrzeźwości i/lub pod wpływem środka odurzającego, a także awanturującej się, posługującej się słowami powszechnie uważanymi za obelżywe lub naruszającej zapisy Regulaminu i nie stosującej się do poleceń obsługi PKL. W takim przypadku Konsument nie ma prawa do zwrotu należności z zakupiony bilet/ SKIpass/ SKIpass sezonowy /Tourpass.
24. Zorganizowane tereny narciarskie służą wyłącznie do użytku przez narciarzy i snowboardzistów. Na tych terenach obowiązuje zakaz poruszania się osób pieszych na trasie na narciarskiej, wychodzenia „pod prąd” trasy narciarskiej na wszelkiego rodzaju nartach (w tym ski-tourach) oraz korzystania z innych sprzętów służących do zjeżdżania (sanki, ski trikke itp.). PKL S.A. może wyrazić zgodę na korzystanie z urządzeń służących do zjeżdżania lub wspomagających zjazd (np. z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych) po zasięgnięciu opinii upoważnionych przedstawicieli Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego na temat bezpieczeństwa użytkowania owych sprzętów na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch dla innych użytkowników Ośrodka, która to opinia jest dla PKL S.A. wiążąca.
25. Dopuszczalne jest poruszanie się narciarzy ski-tourowych na terenie ośrodka Kasprowy Wierch, jednak wyłącznie po trasach i szlakach specjalnie wyznaczonych i dopuszczonych do ich ruchu „pod górę”, zarówno przez PKL S.A. jak i Tatrzański Park Narodowy.
Kaucje
26. Karta zwrotna PKLPass jest własnością PKL S.A., a Konsument jest jej posiadaczem na czas korzystania z usługi po zakupie przez niego SKIpassu, SKIpassu KW, SKIpassu sezonowego, Tourpassu lub biletów, z którym wiąże się wpłacenie kaucji. w wysokości 10,00 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100).
27. Zwrot kaucji Konsument może otrzymać wyłącznie po zwrocie karty w kasach ośrodków PKL S.A., Biurze Obsługi Klienta lub Zwrotomatach. Aktualny wykaz Biur Obsługi Klienta i Ośrodków PKL S.A. wraz z adresami i godzinami otwarcia dla Konsumentów dostępne są na stronie www.pkl.pl.
28. Podstawą do zwrotu kaucji jest oddanie karty, która nie posiada pęknięć, odgięć lub innego naruszenia jej struktury, które czyni kartę nieprzydatną do dalszego użytku, w terminie do 15 maja każdego roku w sezonie, w którym został zakupiony SKIpass KW lub SKIpass sezonowy. W przeciwnym przypadku kaucja nie podlega zwrotowi.
29. Lista lokalizacji Zwrotomatów:
· Kasprowy Wierch – dolna stacja, ul. Kuźnice 14, 34-500 Zakopane;
· Palenica – dolna stacja, ul. Główna 7, 34-460 Szczawnica;
· Góra Żar – dolna stacja, ul. Górska 21, 34-312 Międzybrodzie Żywieckie;
· Jaworzyna Krynicka – dolna stacja, ul. Czarny Potok 75, 33-380 Krynica-Zdrój.
Faktura
30. Konsument, który chce otrzymać fakturę za zakupiony Tourpass/SKIpass KW powinien to zgłosić pracownikowi obsługi PKL S.A. przed dokonaniem zakupu.
31. PKL S.A. zastrzega, że faktura nie może być wystawiona później niż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Konsument dokonał zakupu. W takim przypadku Konsument nie otrzymuje oryginału paragonu, który jest dołączany do kopii faktury pozostającej u sprzedawcy. Jeśli Konsument otrzyma paragon fiskalny wcześniejszej sprzedaży w Biurze Obsługi Klienta, kasie ośrodka PKL S.A. lub w biletomacie, może ubiegać się o wystawienie faktury w ciągu 3 miesięcy od daty zakupu, musi jednak najpierw zwrócić oryginał paragonu.
32. PKL S.A. zastrzega, że wystawienie faktury dla Konsumenta, będącego podatnikiem podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, będzie możliwe wyłącznie, jeżeli Konsument poda przed dokonywaniem zakupu usługi PKL S.A., potwierdzonego paragonem fiskalnym w kasie lub w siedzibie Biura Obsługi Klienta, swój numer NIP, za pomocą, którego Konsument jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
33. Paragon fiskalny zawierający NIP nabywcy, wystawiony do kwoty 450 zł brutto, stanowi fakturę uproszczoną i stanowi jedyny dokument sprzedaży do tej transakcji.
Formy płatności
34. Konsument może dokonywać płatności w kasach Ośrodka Kasprowy Wierch za Tourpassy/ SKIpassy KW oraz inne produkty gotówką lub kartą płatniczą, której akceptantem jest PKL S.A.
Kolejność obsługi
35. PKL S.A. zastrzega sobie prawo do obsługi Konsumentów według ustalonej przez siebie kolejności.
36. Poza kolejnością obsługiwani są:
a. pracownicy obsługi kolei i wyciągów PKL S.A.;
b. dyżurujący ratownicy medyczni, narciarscy, ratownicy GOPR/TOPR, wykonujący czynności służbowe lub biorący udział w akcji ratowniczej;
c. funkcjonariusze policji, straży granicznej, żandarmerii wojskowej, jednostek ochotniczych lub państwowych straży pożarnych, straży miejskiej, wykonujący czynności służbowe;
d. osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. 2020 poz. 426 ze zm.) (dawniej I gr inwalidzka);
e. opiekunowie wymienionych w lit. d) osób niepełnosprawnych.;
f. zagraniczne osoby niepełnosprawne na podstawie europejskiej karty osoby z niepełnosprawnością;
g. grupy zorganizowane obsługiwane wyłącznie przez Dział PKL Tours.
Dostępność
37. Osoby niepełnosprawne, które chcą skorzystać z atrakcji dostępnych w Ośrodku Kasprowy Wierch, powinny skontaktować się z PKL S.A. w celu otrzymania informacji o możliwych atrakcjach dostosowanych do poziomu umiejętności i stopnia niepełnosprawności.
38. PKL S.A. w razie zaistnienia takiej potrzeby, może zapewnić osobie niepełnosprawnej asystę Pracownika Obsługi PKL S.A. wyłącznie na terenie dolnej i górnej stacji kolei linowej Kasprowy Wierch.
§ 3
Uprawnienia do zakupu ulgowych Tourpassów i SKIpassów KW/ SKIpassu sezonowego
1. PKL S.A. oferuje wybranym grupom Konsumentów możliwość zakupu biletów/ SKIpassów i Tourpassów w obniżonej cenie (zniżka).
2. Tourpassy ze zniżką przy zakupie mogą otrzymać:
a) dzieci w wieku 4–15 lat (rocznikowo) – na podstawie dokumentu potwierdzającego wiek, takiego jak na przykład książeczka zdrowia, ważna legitymacja szkolna, paszport, dowód osobisty dziecka;
b) młodzież w wieku 16–26 lat (rocznikowo) – na podstawie dokumentu potwierdzającego wiek, takiego jak aktualna (ważna): legitymacja szkolna, legitymacja studencka, legitymacja doktoranta, legitymacja ISIC lub Euro 26 (dla zagranicznej młodzieży szkolnej i studentów do 26 roku życia);
c) osoby, które skończyły 65 lat (rocznikowo) – na podstawie ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem;
d) opiekunowie grup szkolnych - 1 opiekun na 10 podopiecznych;
e) osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 573) (dawniej inwalidzi I grupy) - na podstawie legitymacji osoby niepełnosprawnej lub ważnego orzeczenia o niepełnosprawności oraz niepełnosprawne dzieci na podstawie ważnego orzeczenia o niepełnosprawności;
f) osoby niewidome poruszające się z przewodnikiem lub psem przewodnikiem osób niepełnosprawnych na podstawie ważnej legitymacji osoby niepełnosprawnej lub ważnego orzeczenia o niepełnosprawności, w których jako przyczynę niepełnosprawności podano w postaci oznaczenia (kodu ICD-10) „04-0”, „O”, „o” albo „h”;
g) opiekunowie wyżej wymienionej osoby niepełnosprawnej z podpunktów e) i f) – na podstawie oświadczenia osoby niepełnosprawnej i opiekuna;
h) zagraniczne osoby niepełnosprawne na podstawie europejskiej karty osoby z niepełnosprawnością.
3. Miejscówki dla przewodników przy zakupie Tourpassu mogą otrzymać:
a) przewodnik tatrzański z grupą na podst. Legitymacji IVBV lub Przewodnika tatrzańskiego I II klasy;
b) przewodnik tatrzański III klasy na podst. Legitymacji przewodnickiej z grupą min. 5-osobową (jeden przewodnik na całą grupę).
4. SKIpassy KW ze zniżką przy zakupie mogą otrzymać:
a) dzieci w wieku 5–15 lat (rocznikowo) – na podstawie dokumentu potwierdzającego wiek, takiego jak na przykład książeczka zdrowia, ważna legitymacja szkolna, paszport, dowód osobisty dziecka;
b) osoby, które skończyły 65 lat (rocznikowo) – na podstawie ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem;
c) osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. 2020 poz. 426 ze zm.) (dawniej inwalidzi I grupy) - na podstawie legitymacji osoby niepełnosprawnej lub ważnego orzeczenia o niepełnosprawności;
d) osoby niewidome poruszające się z przewodnikiem lub psem przewodnikiem osób niepełnosprawnych na podstawie ważnej legitymacji osoby niepełnosprawnej lub ważnego orzeczenia o niepełnosprawności, w których jako przyczynę niepełnosprawności podano w postaci oznaczenia (kodu ICD-10) „04-0”, „O”, „o” albo „h”;
e) opiekunowie wyżej wymienionej osoby niepełnosprawnej z podpunktów c) i d) – na podstawie oświadczenia osoby niepełnosprawnej i opiekuna;
f) zagraniczne osoby niepełnosprawne na podstawie europejskiej karty osoby z niepełnosprawnością.
5. Darmowe przejazdy przysługują dzieciom do ukończenia 4 roku życia (rocznikowo) – na podstawie Tourpassu/ SKIpassu KW opiekuna - opiekun zobowiązany jest przedstawić jakikolwiek dokument potwierdzający wiek dziecka (nie dotyczy grup zorganizowanych).
6. W razie wątpliwości co do przysługiwania Konsumentowi zniżki i dokonania kontroli dokumentu tożsamości przez Pracownika Obsługi PKL S.A., odmowa okazania stosownego dokumentu może wiązać się z odmową przyznania prawa do zniżki.
7. Ulgi na SKIpassy sezonowe reguluje odrębny Regulamin.
8. Rabaty, zniżki, promocje, kody rabatowe itp. nie łączą się i obowiązują wyłącznie w wskazanym kanale sprzedaży – kasa / sklep internetowy / kasa automatyczna (biletomaty).
§ 4
Odstąpienie od umowy (rezygnacja z woli Konsumenta)
1. Konsument może zrezygnować z zakupu, czyli odstąpić od umowy sprzedaży Tourpassu lub SKIpassu KW, którą zawarł z PKL S.A. podczas zakupu usługi na zasadach opisanych poniżej.
2. Jeśli Konsument zrezygnuje z usługi (czyli odstąpi od umowy) do godziny 23.59 dnia poprzedzającego termin realizacji Usługi wskazany na bilecie, PKL S.A. dokona zwrotu na rzecz Konsumenta 100% ceny kupionego biletu/ SKIpassu/ Tourpassu.
3. Jeśli Konsument zrezygnuje z usługi (czyli odstąpi od umowy) w dniu przejazdu – najpóźniej na 2 godziny przed terminem przejazdu, PKL S.A. zwróci mu 80% ceny kupionego Tourpassu lub SKIpassu KW. PKL S.A. nie przyjmie rezygnacji (czyli odstąpienie będzie bezskuteczne), jeśli Konsument zgłosi ją później niż na 2 godziny przed terminem przejazdu.
4. Zasady rezygnacji z zakupu Tourpassów i SKIpassów KW kupionych przez Internet zostały przedstawione w Regulaminie Internetowej Rezerwacji i Sprzedaży dla Ośrodka Kasprowy Wierch, który jest dostępny na stronie www.pkl.pl.
5. Aby odstąpić od umowy zakupu, dla skuteczności odstąpienia od umowy, Konsument powinien postępować zgodnie z poniższymi zasadami:
a) zgłosić się do Biura Obsługi Klienta Ośrodka Kasprowy Wierch w godzinach otwarcia (PKL S.A. informuje, iż wykaz Biur Obsługi Klienta i adresy wraz z godzinami otwarcia Ośrodków PKL S.A. dostępne na stronie www.pkl.pl) lub kasy Ośrodka (wyłącznie w przypadku biletów zakupionych w kasie ośrodka):
· posiadać zwracane Tourpassy / SKIpassy KW wraz z paragonem fiskalnym z kasy lub z potwierdzeniem płatności z kasy automatycznej (biletomatu);
· wypełnić i podpisać protokół odstąpienia lub paragon korektę zakupionych Tourpassy / SKIpassy KW;
lub
b) drogą e-mailową:
· wysłać e-mail wraz z skanem biletów i potwierdzeniem płatności na adres e-mail: bok@pkl.pl.
6. Zwrotu pieniędzy dokonuje się tylko na podstawie Tourpassów / SKIpassów KW wraz z dotyczącym ich paragonem fiskalnym lub fakturą.
7. Zasady rezygnacji z zakupu Tourpassów / SKIpassów KW kupionych przez Internet zostały przedstawione w regulaminie Internetowej Rezerwacji i Sprzedaży dla Ośrodka Kasprowy Wierch, który jest dostępny na stronie www.pkl.pl.
8. Gdy Konsument odstąpi od umowy, PKL S.A. uznaje ją za niezawartą.
9. Zmiana danych osobowych na imiennym Tourpassie jest możliwa najpóźniej na 24 godziny przed godziną przejazdu wskazaną na nim. W celu dokonania zmiany należy przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: bok@pkl.pl wiadomość zawierającą następujące informacje: numer zamówienia, dane osobowe (imię i nazwisko), które mają zostać zmienione oraz dane osobowe (imię i nazwisko), które mają zostać umieszczone na Tourpassie.
10. Zmiana danych osobowych na imiennym SKIpassie KW jest możliwa na 24 godziny przed godziną przejazdu wskazaną na nim pod warunkiem, iż SKIpass nie został odebrany ze SKIpassomatu, oraz przed doładowaniem karty PKLpass przez Konsumenta. W celu dokonania zmiany należy przesłać za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: bok@pkl.pl wiadomość zawierającą następujące informacje: numer zamówienia, dane osobowe (imię i nazwisko), które mają zostać zmienione oraz dane osobowe (imię i nazwisko), które mają zostać umieszczone na SKIpassie KW.
11. W terminie krótszym niż 24 godziny przed datą i godziną przejazdu, zmiana danych osobowych na imiennym Tourpassie oraz SKIpassie KW jest niemożliwa.
12. W przypadku SKIpassu sezonowego, SKIpassu TOP całodziennego oraz SKIpassu TOP 10-przejazdowego, prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje.
§ 5
Zwroty Tourpassów i SKIpassów KW
1. Duża liczba osób, które korzystają z danego ośrodka, subiektywnie złe warunki atmosferyczne i narciarskie oraz częściowe ograniczenie szerokości trasy narciarskiej nie stanowią podstawy do zwrotu ceny Tourpassów i SKIpassów KW.
2. Jeśli koleje linowe nie kursują lub ich ruch został wstrzymany z jakiejkolwiek przyczyny na dłużej niż 60 minut, PKL S.A. zwraca Konsumentom należność za niewykorzystane Tourpassy/SKIpassy KW na zasadach przedstawionych w niniejszym paragrafie Regulaminu.
3. Konsument ma prawo ubiegać się o zwrot należności, zgodnie z ust. 2 niniejszego paragrafu Regulaminu, do 30 dni od dnia, w którym miał być wykonany przejazd.
4. Zasady i wysokość zwrotu opłaty za Tourpassy i SKIpassy KW zależą od przyczyn i terminu zwrotu.
5. W przypadku zamknięcia Kolei Krzesełkowych w Kotle Gąsienicowym i Goryczkowym, Konsument ma prawo do zwrotu należności za:
a) SKIpassy KW czterogodzinne:
• jeśli koleje Krzesełkowe w Kotle Gąsienicowym i Goryczkowym zostaną zamknięte w ciągu dwóch godzin od chwili, gdy Konsument zacznie z niego korzystać, PKL SA zwraca 100% ceny SKIpassu, z zastrzeżeniem §1 ust. 11 niniejszego Regulaminu;
• jeśli koleje Krzesełkowe w Kotle Gąsienicowym i Goryczkowym zostaną zamknięte, gdy Konsument korzysta dłużej niż dwie godziny od chwili, gdy zacznie korzystać ze SKIpassu KW, PKL SA zwraca 50% ceny SKIpassu;
b) SKIpassy KW jednodniowe:
• jeśli koleje Krzesełkowe w Kotle Gąsienicowym i Goryczkowym zostaną zamknięte w ciągu dwóch godzin od chwili, gdy Konsument zacznie z niego korzystać, PKL SA zwraca 100% ceny SKIpassu;
• jeśli koleje Krzesełkowe w Kotle Gąsienicowym i Goryczkowym zostaną zamknięte w ciągu czterech godzin od chwili, gdy Konsument zacznie z niego korzystać, PKL SA zwraca 50% ceny SKIpassu;
• jeśli koleje Krzesełkowe w Kotle Gąsienicowym i Goryczkowym zostaną zamknięte po czasie dłuższym niż cztery godziny od chwili, gdy Konsument zacznie z niego korzystać, z ceny jednodniowego SKIpassu PKL SA potrąci koszt SKIpassu KW 4-godzinnego i tę różnicę odda Konsumentowi.
6. Zwrot SKIpassu TOP całodziennego (karta dzienna) możliwy jest wyłącznie w przypadku zamknięcia Kolei Krzesełkowych w Kotle Goryczkowym i Gąsienicowym, zgodnie z zwrotami opisanymi w ust. 5 lit. b), niniejszego paragrafu.
7. Zwrot SKIpassu TOP 4-godzinnego możliwy jest wyłącznie w przypadku zamknięcia Kolei Krzesełkowych w Kotle Goryczkowym i Gąsienicowym, zgodnie z zwrotami opisanymi w ust. 5 lit. a), niniejszego paragrafu.
8. SKIpass TOP 10-przejazdowy nie podlega zwrotowi i jest ważny do końca sezonu narciarskiego.
9. Zamknięcie jednej z dwóch kolei krzesełkowych – w Kotle Goryczkowym lub Gąsienicowym – nie stanowi podstawy do zwrotu.
10. W przypadku zakupu Tourpassu na przejazd góra-dół, dobrowolne nieskorzystanie z przejazdu w jedną stronę nie jest podstawą do zwrotu części należności na niewykorzystany przejazd.
11. Konsument powinien przekazać PKL S.A. oryginał paragonu lub faktury i ewentualnie Tourpass lub SKIpass KW, które chce zwrócić. Może to zrobić na dwa sposoby:
a) oddać osobiście w kasie danego Ośrodka lub w Biurze Obsługi Klienta;
b) wysłać pocztą na adres podany w § 1 ust. 1 niniejszego Regulaminu.
12. Zasady zwrotu Tourpassów i SKIpassów KW, zakupionych w sklepie internetowym, zostały podane w regulaminie Internetowej rezerwacji i sprzedaży dla Ośrodka Kasprowy Wierch, dostępnego na stronie www.pkl.pl.
13. W przypadku zasadności zwrotu, Konsument otrzyma do podpisania/potwierdzenia paragon lub fakturę korygującą. Gdy PKL S.A. otrzyma podpisany dokument, tj. paragon lub fakturę korygującą, zostanie uruchomiona procedura zwrotu pieniędzy. PKL S.A. za płatność gotówką/kartą zwraca pieniądze bezpośrednio w kasie Ośrodka, niezwłocznie po uznaniu zwrotu.
§ 6
Reklamacje
1. Konsument ma prawo złożyć reklamację, jeśli w jego ocenie PKL S.A. nie wykonały usługi lub wykonały ją w nienależyty sposób. Reklamację można złożyć w terminie do 2 miesięcy, licząc od dnia zakończenia świadczenia usługi na rzecz Konsumenta przez PKL S.A. w Ośrodku Kasprowy Wierch.
2. Reklamację można złożyć na jeden z dwóch poniższych sposobów:
a) e-mailem na adres reklamacje@pkl.pl,
b) pisemnie na adres PKL S.A., podany w § 1 ust. 1 Regulaminu.
3. W reklamacji Konsument powinien podać swoje imię i nazwisko, e-mail lub adres kontaktowy, numer telefonu do kontaktu, numer Tourpassu lub SKIpassu KW oraz opisać przyczynę reklamacji (zgodnie z oświadczeniem).
4. Reklamacja dotycząca działania serwisu płatności elektronicznych musi obligatoryjnie, obok danych ujętych w ust. 3, zawierać adres e-mail Konsumenta użyty przy dokonywaniu płatności.
5. Zasady reklamacji biletów zakupionych w sklepie online znajdują się w Regulaminie
Internetowej rezerwacji i sprzedaży dla Ośrodka Kasprowy Wierch, dostępnym na stronie www.pkl.pl.
6. PKL S.A. rozpatruje reklamacje w ciągu 14 dni od daty ich otrzymania.
7. PKL S.A. o sposobie rozpatrzenia reklamacji zawiadamia Konsumenta pisemnie lub
e-mailowo, zależnie od sposobu złożenia reklamacji przez Konsumenta wskazanego w ust. 2 powyżej. Konsument w pisemnej reklamacji może zastrzec, że wyraża zgodę na udzielenie odpowiedzi na reklamację poprzez pocztę elektroniczną, wskazując jednocześnie adres e-mail, na który odpowiedź ma zostać udzielona.
8. Jeśli PKL S.A. nie powiadomi Konsumenta o wyniku reklamacji w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania, oznacza to, że została ona uznana.
9. W przypadku, gdy klient, będący konsumentem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.), nie jest usatysfakcjonowany sposobem załatwienia reklamacji albo uważa, że PKL S.A. jako sprzedający naruszył jego prawa, klient ma prawo skorzystać z pozasądowego sposobu rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń, poprzez skorzystanie z postępowania prowadzonego na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1796) i ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz.U.2016.1823), np. przy udziale Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Krakowie, ul. Ujastek 7, 31-752 Kraków (www.krakow.wiih.gov.pl).
§ 7
Dane osobowe Konsumentów
1. PKL S.A. zapewnia Konsumentom pełne poszanowanie ich prywatności oraz ochronę ich danych osobowych.
2. Administratorem danych osobowych osób korzystających z Ośrodka Kasprowy Wierch, w tym Konsumentów jest spółka Polskie Koleje Linowe S.A. z siedzibą w Zakopanem (34-500) przy ul. Bachledy 7D, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Krakowa–Śródmieścia w Krakowie, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000429345, o kapitale zakładowym wynoszącym 172 700 000 zł, wpłaconym w całości, NIP 736-17-16-338, REGON 122633430. Informacja na temat przetwarzania danych Konsumentów stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu.
3. PKL S.A. informuje szczegółowo o sposobie przetwarzania danych osobowych osób przebywających na terenie i korzystających z usług w Ośrodku Kasprowy Wierch, w ramach klauzul informacyjnych dostępnych w miejscu zbierania danych osobowych na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch.
§ 8
Ogólne zasady korzystania ze zorganizowanego terenu turystyczno-narciarskiego
1. Warunkiem korzystania ze zorganizowanego terenu turystyczno-narciarskiego jest znajomość i przestrzeganie niniejszego Regulaminu, jak również Regulaminu FIS oraz posiadanie ważnego Tourapssu/ SKIpassu KW/SKIpassu sezonowego/SKIpass TOP.
2. Na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch umieszczone są tabliczki piktogramowe i informacyjne. Wszystkie osoby przebywające na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch zobowiązane są do bezwzględnego przestrzegania zawartych na nich komunikatów i informacji.
3. Konsumenci przebywający na obszarze zorganizowanego terenu turystyczno-narciarskiego obowiązani są do zachowania należytej staranności w celu ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych osób, a w szczególności:
a) zapoznać się z zasadami korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia i ich przestrzegać;
b) zapoznać się i przyjąć do wiadomości zasady zapisane w regulaminach wybranych atrakcji i rządzeń na terenie Ośrodka Kasprowy Wierch przed skorzystaniem z nich;
c) stosować się do znaków nakazu i zakazu umieszczonych przez PKL S.A.;
d) zapoznać się z aktualnymi warunkami atmosferycznymi, prognozą pogody, komunikatem lawinowym dla danego obszaru, dostosować swoje plany do tych warunków i do własnych umiejętności, a także zastosować się do zaleceń i ograniczeń, które wynikają z ogłoszonego stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych warunków atmosferycznych;
e) używać sprzętu odpowiedniego do rodzaju swojej aktywności, sprawnego technicznie i zg



