Polskie Koleje Linowe S.A. z siedzibą w Zakopanem to największy w Polsce operator kolei górskich, działający od ponad 80 lat. Historia firmy sięga 24 lipca 1935 r., kiedy została powołana spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch”. Spółka za cel obrała sobie budowę kolei linowej w Zakopanem. Rozpoczęto ją 1 sierpnia 1935 r., a na szczyt kolej dojechała po raz pierwszy 15 marca 1936 r., co uważane jest za symboliczną datę rozpoczęcia działalności PKL. Była to pierwsza  kolej linowa w Tatrach i w Polsce i jak do tej pory jedyna tego typu.

24 lipca 1935 – Powstaje spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Jej największymi udziałowcami były Polskie Koleje Państwowe i Stocznia Gdańska.

 

1 sierpnia 1935 roku – Początek budowy kolejki na Kasprowy Wierch. Inicjatorem projektu budowy był Minister inż. Aleksander Bobkowski.

 

15 marca 1936 – Pierwszy wagonik kolejki wjeżdża na szczyt Kasprowego Wierchu. Budowa trwała 227 dni. Oficjalny dzień rozpoczęcia działalności PKL na rzecz turystów i narciarzy i pierwszej w Polsce kolei górskiej.

 

8 grudnia 1937 roku – Uruchomienie pierwszej w Polsce kolei linowo-terenowej, prowadzącej na Górę Parkową w Krynicy. Zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki.

 

20 grudnia 1938 roku – Ruszyła kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę. Budowę rozpoczęto w lipcu, a zakończono w grudniu, po zaledwie 168 dniach.

 

1938 – Powstał wyciąg saniowy z Kotła Gąsienicowego na Kasprowy Wierch, który saniami wyciąganymi przy pomocy liny z napędem elektrycznym wywoził na Kasprowy po 16 narciarzy.

 

Wrzesień 1939 - styczeń 1945 – Koleje linowo-terenowe przeszły pod  zarząd służb miejskich a kolej na Kasprowy była zarządzana przez oddział  niemieckiego Ostbahnu w Krakowie.

 

1962 – Budowa kolei z krzesełkami jednoosobowymi w Kotle Gąsienicowym na Kasprowym Wierchu.

 

1969 – Rusza kolej z krzesełkami dwuosobowymi w Kotle Goryczkowym Kasprowego Wierchu.

 

1977 – Uruchomienie kolei krzesełkowej na Butorowy Wierch w Kościelisku koło Zakopanego.

 

1991 – Rusza kolej z krzesełkami dwuosobowymi na Palenicę w Szczawnicy.

 

1994 – Budowa pierwszego w Polsce systemu sztucznego naśnieżania tras narciarskich na stoku narciarskim na Gubałówce. Przyczyniło się to do wydłużenia sezonu narciarskiego w tym obszarze oraz do podniesienia komfortu i bezpieczeństwa jazdy na nartach.

 

1 czerwca 1994 – Uruchomienie pierwszej w Polsce zjeżdżalni grawitacyjno-wózkowej na Gubałówce.

 

1 czerwca 1999 – Rusza druga w Polsce zjeżdżalnia grawitacyjno-wózkowa na Palenicy w Szczawnicy.

 

1 czerwca 2000 – Restrukturyzacja PKP Państwowych Kolei Linowych i przekształcenie w Polskie Koleje Linowe Spółka z o.o.

 

18 grudnia 2000 – Oddanie do użytku czteroosobowej kolei linowo-krzesełkowej na Hali Gąsienicowej, która pomimo bardzo trudnych warunków górskich oraz powstawania na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego została wybudowana w zaledwie 202 dni.

 

2001 – Przebudowa kolei linowo-terenowej Gubałówka. Dokonano kompleksowej wymiany całej technologii. Po 112 dniach budowy ruszyła nowa kolej, jedna z kilku najnowocześniejszych kolei na świecie, uzyskując prawie dwukrotnie większą zdolność przewozową - do 2000 osób na godzinę.

 

14 lutego 2004 – Uruchomienie nowego ośrodka turystyczno-narciarskiego na górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Oddano do użytku kolej linowo-terenową, wybudowano od podstaw dwie stacje kolei, trasę narciarską z infrastrukturą zaśnieżania i oświetlenia trasy. Kolej udostępniono turystom w lutym 2004 roku.

 

20 sierpnia 2005 – Uruchomienie zjeżdżalni letniej i przenośnika taśmowego na Górze Żar.

 

Grudzień 2005 – Uruchomienie wyciągu orczykowego na Górze Żar w Międzybrodziu Żywieckim oraz modernizacja oferty na Palenicy w Szczawnicy m.in.: uruchomienie nowoczesnej czteroosobowej kolei krzesełkowej (wyprzęganej), uruchomienie wyciągu orczykowego na Szafranówce oraz oświetlenie tras narciarskich na Palenicy II i Szafranówce.

 

01 czerwca 2006 – Uruchomienie zjeżdżalni pontonowej na górze Parkowej w Krynicy.

 

24 czerwca 2006 – Minister Środowiska wydaje zgodę na modernizację kolei linowej na Kasprowy Wierch pod warunkiem utrzymania w lecie dotychczasowej przepustowości na poziomie ok. 180 osób na godzinę. Jednocześnie Minister zobowiązuje Polskie Koleje Linowe do tzw. kompensacji przyrodniczej, czyli przeprowadzenia prac rekultywacyjnych w rejonie oddziaływania kolei linowej.

 

26 czerwca 2006 – Starostwo Powiatowe w Zakopanem wydaje decyzję pozwolenia na budowę KL Kasprowy Wierch. Prace realizowano w dwóch etapach. W I etapie przystąpiono do budowy skomplikowanych konstrukcyjnie fundamentów podpór kolei linowej, podwieszonych nad istniejącymi. W drugim etapie prac przebudowy kolejki (realizowanym od maja 2007) wdrożono m.in. nowoczesne rozwiązania elektroniczne umożliwiające pełny nadzór nad prowadzeniem ruchu wagonów zarówno z budynków, jak i z wagonów,  zmodernizowano powierzchnie wewnątrz budynków na wszystkich stacjach kolei dostosowując je do nowej technologii i zwiększonych wymogów obsługi pasażerskiej m.in. poprzez zastosowanie ruchomych peronów dla pasażerów. Technologia kolei oraz stacje zostały też przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

15 grudnia 2007 – Zmodernizowana kolejka na Kasprowy Wierch zostaje przekazana do użytku. 

 

18 stycznia 2008 - Uroczystość poświęcenia kolei linowej na Kasprowy Wierch, w której uczestniczył prezydent Lech Kaczyński z małżonką. Poświęcenia dokonał kardynał Stanisław Dziwisz.

 

2010 – Ośrodek turystyczno-narciarski Mosorny Groń w Zawoi, położony u podnóża Babiej Góry, zostaje włączony do oferty PKL.

 

6 września 2013 – PKL zostaje zakupiony przez spółkę Polskie Koleje Górskie, powołanej przez cztery gminy z terenu powiatu tatrzańskiego tj. Miasto Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Kościelisko i Poronin. Głównym akcjonariuszem staje się fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners.

 

Wrzesień 2013 – Ośrodek Jaworzyna Krynicka, największa stacja narciarska w Beskidzie Sądeckim oraz jedna z największych stacji w Polsce zostaje włączony do oferty PKL.

 

30 czerwca 2015 – Połączenie spółek Polskie Koleje Górskie i Polskie Koleje Linowe.

 

Grudzień 2015 –  Oficjalny powrót do historycznej nazwy Polskie Koleje Linowe.

 

Styczeń 2016 – Uruchomienie programu PKLpass, czyli nowoczesnej formy kupowania i odbierania skipassuów i biletów bez konieczności odwiedzania kas. Program obejmuje ośrodki: Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Palenica, Góra Żar i Góra Parkowa.