Na fali entuzjazmu, po sukcesie technicznym, organizacyjnym i finansowym kolei linowej na Kasprowy Wiech, działacze Ligi Popierania Turystyki z wiceministrem komunikacji Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji 10 września 1936 r utworzyły spółkę z o.o. „Kolej Górska w Krynicy”, która podjęła się zrealizowania wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową.

Całkowity koszt inwestycji wyniósł 625.000 zł. Kolej oddano do użytku 8 grudnia 1937 r., a uroczystego otwarcia w dniu 19 grudnia dokonał inicjator przedsięwzięcia – inż. Aleksander Bobkowski.  Do chwili wybuchu wojny z nowej inwestycji skorzystało ponad 150.000 osób.

Od kilkudziesięciu lat w większości miejscowości górskich koleje linowe stanowią jedną z głównych atrakcji, a zarazem – umożliwiają, a co najmniej – ułatwiają uprawianie sportów zimowych i turystyki. Dla wielu osób stanowią atrakcję samą w sobie, bo łączą nietrudne pokonywane wysokości z miłym spędzaniem czasu na szczycie, gdzie zwykle poza punktami widokowymi do dyspozycji gości są miłe restauracje i miejsca zabaw dla dzieci. Zresztą sam przejazd koleją linową  – choć zwykle trwa dość krótko – dla milusińskich stanowi świetną rozrywkę. Stąd też miasta turystyczne, dysponujące kolejami linowymi, są dla gości atrakcyjniejsze niż te, które jeszcze kolejek nie mają. Krynica od  przeszło 85 lat korzysta z kolei na Górę Parkową i jej historia dowodzi jak bardzo srebrne wagoniki stały się częścią tej pięknej tradycji, dzięki której beskidzkie uzdrowisko co roku przyciąga setki tysięcy gości.


Jak działa PKLPass