8 grudnia 1937 r. uruchomiona została pierwsza w Polsce  kolej linowo-terenowa na Górę Parkową w Krynicy Zdroju, która do dziś zachowała wyjątkowy styl, stając się zabytkiem przedwojennej myśli technicznej.

Realizacja krynickiej inwestycji kosztowała 625 tys. ówczesnych złotych, a bilet dla jednego pasażera sprzedawano za 80 gr. Tylko w pierwszym roku działalności z nowatorskiej atrakcji turystycznej skorzystało 145 tys. osób.

Dolna stacja kolei znajdowała się w pobliżu startu toru saneczkowego, a górna na szczycie Góry Parkowej, 741 m n.p.m. Trasę poprowadzono mostkami ponad aleją spacerową i torem saneczkowym. Dwa wagoniki poruszały się po szynach na jednym torze, z mijanką pośrodku.

W pobliżu górnej stacji znajdowały się kawiarnia, restauracja, taras z widokiem na panoramę krynicką i aż trzy trasy narciarskie o długości ok. 800 metrów. Właśnie w tym miejscu w 1924 r. zorganizowano V Narciarskie Mistrzostwa Polski.

 

 

 

Dziś dolna stacja kolei na Górę Parkową znajduje się przy deptaku krynickim. Podróż na szczyt trwa niecałe 3 minuty. Trasa długości 642 m niezmiennie przebiega przez malowniczy, XIX-wieczny Park Zdrojowy, z pięknym terenem spacerowym, który zachował pierwotny układ ścieżek.

W ciągu godziny kolejka jest w stanie przewieźć nawet 500 osób. Na szczycie Góry Parkowej na najmłodszych czeka nowo powstały park linowy, kompleks ślizgawek i zjeżdżalnia pontonowa, a w okresie zimowym - wyciąg taśmowy „Sun-Kid”, na którym dzieci pod okiem doświadczonych instruktorów mogą uczyć się jazdy na nartach.

Zobacz co się dzieje w naszych ośrodkach

Jak działa PKLPass