PKL wczoraj i dziś

PKL wczoraj i dziś

1935

24 lipca

 Powstaje spółka „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane – Kasprowy Wierch” popularnie zwana „Linkolkasprowy”. Jej największymi udziałowcami były Polskie Koleje Państwowe i Stocznia Gdańska. Pomysłodawcą i motorem budowy kolei był Aleksander Bobkowski – w owych czasach będący dyrektorem Polskich Kolei Państwowych, prezesem Polskiego Związku Narciarskiego i przede wszystkim Ministrem Komunikacji.

 

1935

1 sierpnia

Początek budowy kolejki na Kasprowy Wierch. Budowa trwała zaledwie 227 dni

1936

26 lutego

Pierwszy kurs kolejki na dolnym odcinku z Kuźnic do Myślenickich Turni.

1936

15 marca

Pierwszy wagonik kolejki wjeżdża na szczyt Kasprowego Wierchu.  Oficjalny dzień rozpoczęcia działalności PKL na rzecz turystów i narciarzy i pierwszej w Polsce kolei górskiej

1936

8 lipca

Prezydent Ignacy Mościcki i jego żona Maria zaraz po zakończeniu budowy odwiedzili kolej linową  Kasprowy Wierch.  Doświadczyłem nadzwyczajnych wzruszeń – napisał Ignacy Mościcki w księdze pamiątkowej na szczycie Kasprowego Wierchu

1937

10 września

Na fali tego entuzjazmu, po sukcesie technicznym, organizacyjnym i finansowym kolei linowej na Kasprowy Wiech, działacze Ligi Popierania Turystyki z Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji 10 września 1936 r utworzyły spółkę z o.o. „Kolej Górska w Krynicy”, która podjęła się zrealizowania wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową.

1937

8 grudnia

Uruchomienie pierwszej w Polsce kolei linowo-terenowej, prowadzącej na Górę Parkową w Krynicy. Zbudowana została na zlecenie Ligi Popierania Turystyki

1937

1 lipca

 Liga Popierania Turystyki podjęła starania o uzyskanie koncesji na budowę kolejki na zakopiańską Gubałówkę.

1938

20 grudnia

 Ruszyła kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę. Budowę  zakończono po 168 dniach.

1938

Już po pierwszym sezonie budowniczowie i eksploatatorzy kolei na Kasprowy Wierch wiedzieli, że inwestycja jest w 100 procentach trafiona. Pewnym problemem było zatrzymanie narciarza w rejonie Kasprowego. Pomysłem na to było wybudowanie wyciągu, który by pozwalał w większym stopniu korzystać z uroków narciarskich w kotłach Kasprowego. Na miejsce pierwszego z nich wybrano Kocioł Gąsienicowy. Urządzenie składało się z dwu par 16-osobowych sań, umocowanych na jednej linie, napędzanej silnikiem elektrycznym . Jedne sanie z narciarzami wyjeżdżały do góry, podczas gdy drugie, zwykle puste, wędrowały na dół. 

1938

Wyciąg miał 300 metrów długości i pokonywał różnice wzniesień 125 m przy dochodzącym do 70 stopni nachyleniu stoku. Dostarczał sporo emocji, ale był zupełnie bezpieczny, w dodatku kierowany był przez pracownika.

1939

1 września

W okresie II wojny światowej kolej linowa na Kasprowy była zarządzana przez oddział  niemieckiego Ostbahnu w Krakowie natomiast koleje linowo-terenowe na Gubałówkę i Górę Parkową przeszły pod zarząd służb miejskich.

Tablica orła wykutego w miedzi - przez cały okres wojny znajdował się na ścianie stacji górnej Kasprowego Wierchu i jest tam do dzisiaj.

1945

29 stycznia

Wyzwolenie Zakopanego

1945

1 lipca

Pierwszy kurs pasażerski na szczyt Kasprowego Wierchu w wyzwolonej Polsce

1962

2 marca

Oddanie do eksploatacji kolei z krzesełkami jednoosobowymi w Kotle Gąsienicowym na Kasprowym Wierchu. Zastąpiła ona dawny wyciąg saniowy.

Po 31 sezonach zimowych jednoosobowa kolej krzesełkowa została zastąpiona komfortową czteroosobową koleją.

1968

14 grudnia

Uruchomiona została kolej z krzesełkami dwuosobowymi w Kotle Goryczkowym Kasprowego Wierchu, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Długość kolei - 1624,5 m, różnica wysokości - 602 m, zdolność przewozowa 730 os./h

1977

4 lutego

ruszyła kolej linowa Butorowy Wierch, Przez kilka pierwszych sezonów zimowych po uruchomieniu kolei stok Butorowego Wierchu był najpopularniejszym miejscem narciarskim Zakopanego i był wykorzystywany przez narciarzy o średnim stopniu zaawansowania. Trasa miała ok. 1600 m długości, przy 277 m różnicy wysokości.

1977

Obecnie w sezonie letnim: turyści wjeżdżają na Gubałówkę, a następnie mogą wybrać się na niemęczący spacer na Butorowy, po  drodze podziwiając piękne widoki panoramy tatrzańskiej. 15-minutowy zjazd koleją dostarcza niezapomnianych widoków na Tatry Zachodnie

KUP
PKLPASS

Plan podróży 0

zamknij

SZANOWNI PAŃSTWO! W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
Więcej szczegółów w naszej POLITYCE PRYWATNOŚCI.